Cirkusrevy m.m.

Tirsdag d. 3. aug. fik vi startet op igen efter en ufrivillig coronapause på halvandet år. Vi kørte fra Silkeborg med en busfuld forventningsfulde glade aktive kvinder, og nogle mænd havde også fået plads ombord.

Vi kørte til Odense, hvor vi fik en lækker brunchplatte på Café Vivaldi. Derefter gik turen videre til København, hvor der blev lidt tid på egen hånd, inden vi tjekkede ind på Hotel Admiralen.

Sidst på eftermiddagen var der afgang til Bakken, her startede vi med at få en dejlig italiensk buffét på Cæsar Palads. Klokken 18 skulle vi se cirkusrevyen, vi havde fået nogle gode pladser i teltet, og revyholdet gjorde det godt, men vi savnede nu Lisbeth Dahl. Der blev taget en fin afsked med Ulf Pilgaard. Jeg løb ind i Simi Jahn og Niels Olsen uden for cirkusteltet, og fik en lille snak med dem, Simi kunne godt huske, at hun havde holdt foredrag for os, og hun opfordrede Niels Olsen til det også - nu må vi de, om det bliver aktuelt på noget tidspunkt.

Efter revyen kørte vi direkte hjem til hotellet.

Efter en dejlig morgenmad på hotellet kørte vi sydover til Møn og videre til den lille ø Nyord. Her fik vi en kort introduktion, og derefter kunne vi selv gå rundt og nyde stilheden på øen, der var meget få biler.

Efter ø opholdet kørte vi tilbage til Møn, hvor vi skulle opleve samlermuseet Thorsvang. Det blev en virkelig oplevelse.

Thorsvang er en ivrig samlers livsværk. En samler der – sammen med frivillige ildsjæle, har etableret og udviklet museet til det samlermuseum det er i dag. Thorsvang er et oplevelsesparadis for både børn og voksne. Næsten 9000m2 er fyldt med minder og nostalgi. Det kan ikke beskrives – det skal ses, føles og opleves.

Vi startede med at spise, der var dækket op med en lækker ta´ selv buffét i et rigtig hyggeligt lokale, efter spisningen fik vi en kort introduktion om stedet. Vi blev lukket ud på egen hånd, og der var virkelig nok at se på, det var så overvældende alle de ting der var samlet på stedet.

Det var så imponerende, hvor flot det var arrangeret, omkring hvert hjørne var der et nyt rum fyldt til bristepunktet med ting, hvert rum havde sit eget emne.

I et rum var der udstillet ølflasker i tusindvis, der gik lidt konkurrence i det, om vi kunne finde en Neptun fra Silkeborg, og det lykkedes. (Se billedet nederst)

Udenfor var der også samlet ting, bl. a. gamle karruseller og luftgynger, som tidligere havde stået på Bakken.

Der var også en beskyttelsesbunker, hvor vi kunne komme med en guide ned, det var lavet utroligt godt. Det startede med at alt lyset blev slukket, så vi sad i mørke, så gik luftalarmen i gang, og vi hørte fly hen over bunkeren, meget realistisk. Derefter var der en kort lys og lydvideo med forskellige optagelser fra tiden omkring krigen.

Efter et par timers rundgang, var der eftermiddagskaffe med hjemmebagt kringle. Derefter gik turen videre over Falster og Lolland til Tårs, hvor vi skulle sejle over til Spodsbjerg på Langeland. Vi havde en flot køretur med en fantastisk udsigt over Langeland, Tåsinge og Fyn. Ved Middelfart gjorde vi holdt, og fik en sandwich, som vi havde fået med fra Thorsvang.

Godt mætte af både oplevelser og mad ankom vi til Silkeborg kl. 21.10.

Referat Elisa

Introduktion om Nyord

Mariehøns til salg

Turiststen

Den 8. kantede kirke

Kirken

Svaler på rad og række på havnen

Fiskenet til tørre

Frokost på Thorsvang

Karrusel og luftgynge - har tidligere stået på Bakken

Ren nostalgi fra vores ungdom