Fanø

Aktive Kvinder Silkeborg var på udflugt til Fanø d. 7, 13 og 15. august.

Vi startede fra Ansvej kl. 8. Undervejs fik vi kaffe/te og rundstykker med ost og marmelade. Marianne fortalte om Fanø, som i dag mest lever af turisme. Der er ca. 2500 sæler omkring Fanø, så der er ingen fisk at fange. Men de har en del specielle begivenheder på Fanø,” Fannikker” dage, Sønderho dage, Fanø Sommerkoncerter, Striens Havefest, Fanø Maraton, Fanø Godtfolk Festival, Fanø Strikke festival, Fanø Vadehavs festival og Fanø Østers festival m.m.

Færgeruten til Fanø går fra Esbjerg til Nordby på kun 12 min. I Nordby havde vi ca. 1 time på egen hånd, til at se den lille hyggelige by. Præget af de mange smukke huse fra 1800-tallet. Hovedgaden bar tydelig præg af de mange kunstnere som bor på øen. Derefter kørte vi til Nørby Kro, hvor vi indtog en dejlig frokost.

Efter en god frokost, fik vi en guide med i bussen. Vi blev guidet ned på stranden hvor vi kørte 16 km, imens fortalte guiden om vadehavet, fuglelivet, turister, kunstnere, Fanø Bad fra 1890 og at Fanø har over 3500 fastboende og antallet vokser stadig. Stranden vokser mod vest, de fine sandkorn kommer fra nord og lægger sig ved Fanø. Stranden vi kørte på og klitterne er mellem 8-9 år, før var det vadehav. Det er meget svært at navigere i vadehavet, så sømærker var meget vigtige, så bådene ikke gik på grund. Sømærkerne var jernkurve med gløder. Vadehavets flade strand gør at vandet bliver hurtigere varmt og mere salt, som gør at der skyller mere rav op på stranden. Tyskerne byggede 351 bunkere på Fanø, de fleste er nu sandet til.

Vi stoppede ved Sønderho kirke, Guiden fortalte om altertavlen fra 1500 tallet, de forskellige pladser i kirken, de 15 skibe som hænger i kirken, Sorringslægtens gravsten som er inde i kirken, for at bevar dem. ”Graffiti” fra 1659. Kirken havde stearinlys til 1923 hvor de fik lysekroner. Sidst men ikke mindst havde kirken fået ført vinduerne tilbage til de originale vinduer. De blyindfattede ruder tog for meget af lyset. Vi have et mindre stop på kirkegården, hvor vi fik fortalt at kvinderne tit døde i barselssengen og mændene på havet. For at undgå fattiggården blev de efterladte hurtig gift igen.

Undervejs på vores gåtur til Kroen, fortalte guiden om husene som var bygget med gavlene øst/vest, så vestenvinden fik mindst fat i huset. På den gamle kro i Sønderho fik vi friskbagt kringle og kaffe/te, super lækker. Guiden kørte med til Nordby, undervejs fortalte han om deres ildsjæl Peter Mikelsen, som sørger for at strandene er rene, ikke kun for det som efterlades, også for det som vinden blæser i land. På årsbasis kan vinden efterlade mellem 10-15 ton ”Havfald” som han kalder det. På vej hjem havde vi en lille pause, hvor vi fik frugt, igen var Rema 1000 sponsor.

Nogle super ture til Fanø.

Ref. Maja (Var med på den sidste tur, så billeder og referat er fra turen d. 15. aug.)